Любопитно :  Джейми Оливър
Интернет Медия БИГ.БГ 24/2/2012 16:00:00

Роден на 27.05.1975 г., Джейми отрано има интерес към храната. Израснал е в Есекс, където родителите му Тревор и Сали са имали и все още управляват семейния ресторант „Крикетиърс”, в който Джейми често помагал в кухнята. Увлечението му към храната продължава да расте и на 16 години Джейми напуска училище и завършва обучението си в „Уестминстър кейтъринг колидж”. След като известно време работи във Франция и в ресторанта на Антонио Карлучио в Лондон, Джейми постъпва на работа в прочутото „Ривър кафе”, където остава три години и половина.



През 1997 г. Джейми взима участие в телевизионен документален филм за „Ривър кафе“. Скоро след това получава предложение за собствено телевизионно предаване – така се ражда „Голият готвач“. Идеята на „Голия готвач“ е да се дават основни факти за храната, базирани на опита на самия Джейми. А цялостният непринуден вид на шоуто действа освежаващо и вдъхновява хората да готвят. През 2000 г. „Голият готвач“ печели награда БАФТА за най-добра телевизионна поредица.

През есента на 2001 г. Джейми тръгва на път с шоуто си „Голият готвач“. Турнето „Щастливи дни” се радва на огромен успех, като повече от 17 хиляди зрители пълнят залите във Великобритания. Турнето продължава в Австралия и Нова Зеландия, където Джейми успява да напълни залите в седем града. Той се превръща в глобален феномен. През 2001 г. Джейми готви за италианския министър-председател, както и за Тони Блеър при посещението си на Даунинг стрийт. Освен това води рубрики в различни списания, включително „Джей Кю” и „Сатърдей таймс”, пренасяйки рецептите си до нова аудитория.

В края на 2001 г. Джейми поема ново предизвикателство. В желанието си да допринесе нещо за кейтъринг индустрията решава да отвори учебен ресторант за млади хора, които не учат или работят целодневно. Следван от камери, които документират всяко негово движение, той прекарва годината в определяне на учебната програма, създаване на ресторанта и благотворителната организация, в която да отиват всички приходи. Поредицата „Кухнята на Джейми”, излъчена по Канал 4 във Великобритания, се превръща в една от хитовите поредици на годината. Тя вече е излъвана в повече от 40 страни, а съпровождащата книга, също наречена „Кухнята на Джейми”, се радва на огромен успех.

През 2004 г., мотивиран от лошото качество на храната във великобританските училища, Джейми се заема с едно то най-амбициозните си начинания. Той се връща в училище, за да образова и мотивира децата и работниците в кухнята да готвят и да се хранят със здравословни ястия вместо с полуготовите храни, с които са свикнали. Джейми стартира национална кампания, наречена „Храни ме по-добре” и стартира онлайн петиция за подобряване на храната в училище. В резултат на 271 677 подписа под петицията, която Джейми носи на Даунинг стрийт на 30.05.2005 г., правителството отпуска допълнителни 280 милиона паунда за подобряване стандарта на храната в училище, осигуряване на обучение за готвачите в столовете, както и за ново оборудване в кухните. Седемте месеца усилена работа и постоянни снимки кулминират в получилата награди поредица „Училищните закусвални на Джейми”.
Документалното продължение „Джейми се завръща в училищните закусвални” се излъчва през септември 2006 г.

В допълнение към телевизионните предавания и книгите Джейми работи и със „Сейнсбъри”, една от топ веригите супермаркети във Великобритания, съветвайки ги как да подобрят качеството и асортимента на предлаганата храна. Освен това разработва дизайна на широка гама прибори за хранене и сервиране за компания „Чърчил чайна“. В сътрудничество с „Тефал”, Джейми пуска на пазара няколко серии кухненска посуда, включително професионалната серия „Джейми Оливър”. Освен това създава серия италиански храни и има богат асортимент от луксозни, подаръчни храни, които се разпространяват по целия свят. Джейми се оказва и изобретател, разработвайки чудесната кухненска джаджа, наречена „Флейвър шейкър Ти Ем”, който влиза в продажба през 2005 г.

Седмата книга на Джейми „Гответе с Джейми” излиза във Великобритания през октомври 2006 г. и веднага се превръща в бестселър. Всички приходи на Джейми от книгата отиват за фондация „Фифтийн”, помагаща на млади хора да се развиват в областта на кулинарната индустрия.

През 2006 г. и началото на 2007, Джейми заснема телевизионна поредица и пише книга – и двете наречени „Джейми у дома”. От 2004 г. той успешно отглежда плодове, зеленчуци и подправки в оранжерията си в Есекс, затова и книгата, и поредицата отразяват новата му любов към органичното градинарство, както и рецепти, вдъхновени от собствената му продукция.

През есента на 2007 г. Джейми обявява създаването на нова верига луксозни италиански ресторанти, наречени „Джеймис италиан”, като първият от тях отваря врати в Оксфорд през май 2008 г.

Джейми започва 2008 г. активно, като водещ на две мащабни телевизионни предавания във Великобритания. „Яж, за да спасиш живота си” показва експертни анализи, както и аутопсии, извършени от д-р Гюнтер фон Хагенс, на 25 човека от каменната ера, които буквално са умрели от преяждане, за да се опита да промени хранителните навици на група британци. Междувременно „Птичите вечери на Джейми” предлага задълбочен поглед към птицевъдството във Великобритания и обяснява на потребителите, че ако те не са готови да плащат по-високи цени за пилешкото и яйцата, това ще има непоправими последствия за тази индустрия. Организации, вариращи от браншови структури до фермерски сдружения възхваляват предаването и непосредственият ефект е повишаване продажбата на свободно отглеждани и органични пилета с 50%.

Главният проект на Джейми за 2008 г. е „Министерството на храната на Джейми” – телевизионна поредица, която показва как хора, които не могат да готвят, могат да бъдат насърчени да го правят. Поредицата, заснета в Ротердам, изследва как приятели, роднини и колеги могат да бъдат вдъхновени да си разменят рецепти и да готвят, използвайки пресни продукти. Освен това разположеният в центъра на града и основан от Джейми център „Министерство на храната” предоставя информация, готварски уроци и съвети на хората, които искат да се откажат от готовата храна и полуфабрикатите. След успеха на този център, общинският съвет на Ротердам обявява, че ще продължи да го финансира и през 2010 г. центърът е толкова успешен, че часовете за готварските курсове са заети със седмици напред. През следващите години се появяват още три центъра в различни английски градове. А редица други общини във Великобритания сериозно проучват възможността за отваряне на подобни центрове с цел ограничаване на нарастващия в страната проблем със затлъстяването.

В началото на 2009 г. Джейми както обикновено е зает. Телевизионното предаване „Джейми спасява нашия бекон” разисква проблема със свиневъдството и необходимостта от отлични свиневъди във Великобритания.
През същата година стартира и „Джейми у дома” – вълнуваща система за директни продажби, която позволява на хората да започнат собствен бизнес, като продават качествените продукти на Джейми чрез организирането на промоциални партита за приятели и колеги.

На първи април Джейми получава огромната чест да готви на Даунинг стрийт за трети път в своята кариера, този път за среща на световните лидери от Г-20. Той, заедно с група студенти възпитаници на „Фифтийн“-Лондон приготвят меню, представящо най-добрите сезонни британски продукти. Само 24 часа по-късно Джейми отпразнува раждането на третата дъщеря Петал Блосъм Рейнбоу.

Джейми прекарва по-голямата част от 2009 г. в САЩ, снимайки поредицата „Американското пътуване на Джейми”, в която посещава Лос Анджелис (където се запознава с бивши членове на мексикански банди, които се превъзпитават чрез готвене), Уайоминг (където прекарва време с каубои, живеещи в пустошта, която с векове почти не се е променила), Ню Йорк (където се отклонява от типичните туристически места, за да открие вкусни ястия от Перу, Колумбия, Египет и Китай), Луизиана (където лови алигатори и помага за възстановяването на ресторант, унищожен от урагана), Джорджия (където изследва храната за душата и южняшкото барбекю) и Аризона (където Джейми прекарва време с племето Навахо и научава за тяхната храна и култура). Съпровождащата книга „Америката на Джейми” се превръща в десетият му бестселър.

В края на 2009 г. Джейми пуска апликация за IPhone, наречена „20-минутни ястия”, която бързо набира популярност и се превръща в хит сред IPhone-потребителите във Великобритания и САЩ печели престижната награда на „Епъл дизайн” за апликации.

По-късно същата година той се връща в Америка, този път в Западна Вирджиния, за да започне заснемането на първата си голяма поредица за американската телевизия. „Кулинарната революция на Джейми Оливър” започва излъчването си в Америка по Ей Би Си на 10.03.2010 г. и си печели стабилна аудитория, като зрителите му достигат до 7,5 милиона седмично. Джейми се повява в предаването на Опра, за да стартира кампанията и дава поредица интервюта за Летерман, Лено и „Нощна линия”, както и за редица вестници и списания. Джейми получава престижната награда ТЕД за 2010 г. (предишни носители на наградата са Ал Гор и Боно), на церемония в Калифорния. А през август 2010 г. поредицата „Кулинарна революция” получава награда ЕМИ за „Най-добра риалити поредица”.

И ако това не е достатъчно, във Великобритания Джейми публикува нова книга и стартира нова поредица „Джейми действа”, която показва как Джейми търси свежо вдъхновение от страни, които се намират на един кратък полет от Великобритания и от където черпи рецепти и автентични подправки.

През есента на 2010 г. Джейми прави първия си пробив в дневната телевизия с „30-минутни ястия” – ежедневно предаване, излъчвано в 17:30, което цели да покаже на готвачите на всякакво ниво, че само чрез използването на елементарно кухненско оборудване могат да направят не само едно ястие, а цяло меню само за половин час. Съответната книга „30-минутните ястия на Джейми” се превръща в най-успешната му книга досега и най-бързо продаващата се книга в историята на Великобритания.

На петнадесети септември 2010 г. се ражда и четвъртото му дете Бъди Беър Морис Оливър.

А през ноември 2010 г Джейми и реномираният американски готвач Адам Пери Ланг отварят ресторант „Барбекоа” в Уан Ню чейндж до катедралата „Свети Пол”. Ресторантът е специализиран в традиционната кухня, включваща готвенето на дърва, въглища и пушек.

Милена Филчева

[ Назад ]
За принтиране Изпрати тази новина на приятел

Последните 10 новини в Любопитно:


Коментарите са лични и отразяват мненията на потребителите!
Автор Коментар
    Карта на сайта  |  Вход  
Контекстна рекламa
Каталози
Последни търговски новини
Последни новини



Copyright © 2004-2010 BiG.BG. Всички права запазени. Webmaster : press@big.bg
Материалите в този сайт са обект на авторско право. При използване на информация от БИГ.БГ позоваването е задължително.
Включването на връзки към публикации в БИГ.БГ е свободно.

Страницата се зарежда за 0.104 секунди.