Икономика :  Строежът на „Хемус” е в ръцете на държавата
Вестник Новинар 8/10/2009 13:00:00

Десислава Янкова

Магистралата ще струва около 1 млрд. евро


Оказа се, че няма желаещи да построят прословутата магистрала „Хемус”, която трябва да свързва градовете София и Варна. Причината е, че изграждането на аутобана излиза много скъпо и затова няма кандидати да инвестират в проекта.

Заради многото тунели и мостове магистралата се оскъпява, а изграждането й с пари от бюджета е непосилно. Проблем се явява и фактът, че пари от Европейския съюз за довършването на строежа на магистрала „Хемус” няма. Макар първокласният път да е приоритетен толкова, колкото и автомагистрала „Тракия”, аутобанът не е включен в европейските транспортни коридори и не може да се ползва финансиране от оперативните европрограми. Ето защо проектът е изцяло в ръцете на държавата и от управляващите зависи неговото реализиране.

Общата дължина на магистрала „Хемус” трябва да е 423 километра и да свърже София с Варна, като остават да бъдат изградени още 285 километра. До момента от началото на строителството на аутобана през 1984 година са изградени участъците от пътен възел Яна до Ябланица и от Шумен до Варна. Последното трасе от пътя беше открито в края на 2005 година от тогавашния премиер Сергей Станишев – отсечката от Каспичан до Шумен с дължина 12,8 километра. Цената й беше 77,6 млн. лв.

Това е единственият аутобан, който в плана на правителството на Бойко Борисов за строеж на пътища и магистрали до 2013 година фигурира в графата други източници на финансиране – а не с европари както са „Тракия”, „Струма”, „Марица”.

За пътищата в тази графа Борисов обясни, че ще се изграждат, когато държавата разполага с нужните средства или някой я поиска на концесия. Според строителния министър Росен Плевнелиев ситуацията с харченето на пари от бюджета за инфраструктура през тази и следващата година е изключително сложна. Затова и трябва да се търсят други възможности за реализирането на магистралата. Преди повече от седмица премиерът обясни, че строителството на „Хемус” може да се раздели на два етапа. Идеята е участъкът Русе – Търново – София, който поема доста голям трафик на международни товарни превози, да бъде изграден на концесия. Трасето от Велико Търново до Варна пък може да се финансира на части от държавата, и то когато се намерят достатъчно средства за осъществяването на проекта, смятат управляващите.

Строителният министър заяви, че е възможно да се ползва и друг подход. Това е отдаването на магистрали на лизинг, както правят в Австрия. Така пътят се строи от частна фирма, а държавата в последствие го изплаща на вноски. Като плюс към този начин на изграждане на магистрали експертите изтъкват, че в този случай държавата не се обвързва с осигуряването на достатъчно трафик за аутобана. Така например при класическата пътна концесия правителството гарантира на частната фирма, която е спечелила търга за строеж, брой преминаващи на година автомобили и камиони. Ако посоченото в договора число не се достигне, държавата заплаща разликата между него и реално ползвалите пътя возила. Очакванията са, ако има концесия за „Хемус”, фирмата да постави тежки условия за осигуряване на трафик заради високата цена на аутобана. Експерти предполагат, че броят минаващи автомобили и камиони по магистралата ще е много по- малък, от тези, които ще се движат годишно по „Тракия”.

В началото на годината Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) препоръча на българското правителство дострояването на магистрала „Хемус” да стане чрез чиста концесия. Т.е. трябва да се направи конкурс, на който да се избере инвеститор, който на изгради, поддържа и експлоатира трасето. Това означава и че към кандидатите трябва да има ясно дефинирани условия – как концесионерът и държавата ще си поделят рисковете, планиран трафик по шосето и ако той е недостатъчен – какви ще са компенсациите за фирмата, стопанисваща пътя, и други. Проучването за това би отнело поне 2 години.

Относно бъдещото трасе на пътя София – Варна строителният министър обясни, че към момента е направена т. нар. линия на оста. Това означава, че самата магистрала е позиционирана само като трасе и това е предварително. Оттук нататък е възможно да има сериозни промени в шосето. Затова и пътят е в първоначален етап на развитие. Такова изместване на трасето се наложи при град Попово заради влизането на територии в защитената мрежа НАТУРА 2000. Също така не може да се каже и дали магистралата ще минава покрай Велико Търново или на 40 километра от града.

По изчисления на строителното министерство изграждането на един километър от „Хемус” ще струва поне 4 млн. евро. Това означава, че за довършването на аутобана ще трябват приблизително около 1 млрд. евро. За проектирането на аутобана към момента правителството е заделило около 11 млн. лв.

Намеренията на новото правителство да ускори изграждането и на магистрала „Хемус” засили интереса на бизнеса върху терените, разположени по бъдещото трасе на аутобана. Според брокери макар шосето да не е приоритетно като „Тракия”, то вече привлича много желаещи да си купят земя по пътя, където ще минава „Хемус” във Великотърновско. Така закъсали за пари продавали наследствените си земи на цени между 150 и 250 лв. за декар. Строителният министър Росен Плевнелиев заяви, че правителството се опитва да задържи маршрута, по който ще минава аутобана под секрет, но призна, че едва ли ще има успех. Причината е, че когато трасето е ясно, предприемачи масово изкупуват земите около магистралите, след което ги препродават на няколко пъти по-високи цени. Това оскъпява допълнително проектите, тъй като държавата трябва да покрива по-големи обезщетения за собствениците. Затова било по-добре истинското трасе да не е ясно до последния момент.

[ Назад ]
За принтиране Изпрати тази новина на приятел

Последните 10 новини в Икономика:


Коментарите са лични и отразяват мненията на потребителите!
Автор Коментар
    Карта на сайта  |  Вход  
Контекстна рекламa
БИГ.БГ - контекстна реклама
Каталози
Последни новини
Последни новини в интересно



Copyright © 2004-2010 BiG.BG. Всички права запазени. Webmaster : press@big.bg
Материалите в този сайт са обект на авторско право. При използване на информация от БИГ.БГ позоваването е задължително.
Включването на връзки към публикации в БИГ.БГ е свободно.

Страницата се зарежда за 0.144 секунди.